logo retratos de el fayum

Actualmente hay un total de 546 registros en Retratos de El Fayum

EXISTEN EN ESTE MOMENTO  481  REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS TESTADAS

A Sancho, J. A. y Jofre, G. (2020). Robert Hay. e/e.

Abdel-Maksoud, G. y El-Amin, A.-R. (2011). A Review on the Materials Used During the Mummification Processes in Ancient Egypt. Mediterranean Archaeology and Archaeometry, 11(2), 129-150.

Abdulfattah, I. R. (2020). A Forgotten Man. Maurice Nahman, an Antiquarian-Tastemaker. En J. Kamrin, M. Bárte, S. Ikram, M. Lehner y M. Megahed (Eds.), Guardian of Ancient Egypt. Studies in Honor of Zahi Hawass (Vol. I, pp. 105-123). Charles University.

Acerbi, G. (1833). Carta de Giuseppe Acerbi a Ippolito Rosellini de 1 de agosto de 1833. Biblioteca Universitaria de Pisa, Ms 294/71. En E. Bresciani (1984), Giuseppe Acerbi e il ritratto di Dioskorous, pp. 204-206.

Adams, B. y Walker, S. E.C. (2007). Catalogue of the Panel Portraits in The Petrie Museum. En J. Picton et al., eds., pp. 161-269.

Alegre García, S. (2017). Dioses, mitos y rituales en el antiguo Egipto. Dilema.

Allen, R. (2012). Three portions of mummy portraits from the Fayoum Egypt: Add. 9455vol2_p573/3. Pitt-Rivers Museum. e/e.

Alpass, P. (2010). The Basileion of Isis and the religious art of nabatean Petra. Syria, 87. e/e.

AofE BSAE = British School of Archaeology in Egypt (BSAE), 1905-1954. En Artefacts of Excavation (AofE). British Excavations in Egypt 1880-1980e/e.

AofE Currelly = Charles Trick Currelly. En Artefacts of Excavation (AofE). British Excavations in Egypt 1880-1980e/e.

AofE EEF = Egypt Exploration Fund (EEF). En Artefacts of Excavation (AofE). British Excavations in Egypt 1880-1980e/e.

AofE ERA = Egyptian Research Account (ERA), 1893–1905. En Artefacts of Excavation (AofE). British Excavations in Egypt 1880-1980e/e.

AofE Grenfrell = Bernard P. Grenfell. En Artefacts of Excavation (AofE). British Excavations in Egypt 1880-1980e/e.

AofE Haworth = Jesse Haworth. En Artefacts of Excavation (AofE). British Excavations in Egypt 1880-1980e/e.

AofE Kennard = Henry Martyn Kennard. En Artefacts of Excavation (AofE). British Excavations in Egypt 1880-1980e/e.

AofE MacGregor = Reverend William MacGregor. En Artefacts of Excavation (AofE). British Excavations in Egypt 1880-1980e/e.

AofE Petrie = W. M. Flinders Petrie. En Artefacts of Excavation (AofE). British Excavations in Egypt 1880-1980e/e.

Arnhold, M. (2015). Das Mumienporträt eines jungen Mädchens aus dem Fayum. En N. Schröder-Griebel (Ed.), Ein lehrreicher Überblick: Georg Loeschcke und das Akademische Kunstmuseum: Ausstellung im Akademischen Kunstmuseum Bonn zum 100. Todestag, Georg Loeschckes 26.11.2015 bis 14.2.2016 (pp. 92-93). Akademisches Kunstmuseum.

Arte por tierra. (s.f.). Las últimas prisioneras de los nazis en América Latina. Recuperado el 4 de abril de 2024 de e/e.

Asensi Amorós, M. V. (2000). La madera en el Antiguo Egipto: identificación, usos y comercio (Vols. 1-2) [Tesis doctoral, Universidad de Alicante].

Aubert, M.-F. (2008). Portraits en cartonnage. En M.-F. Aubert et al., eds., pp. 89-126.

Aubert, M.-F. (2008a). Portraits sur linceuls. En M.-F. Aubert et al., eds., pp. 127-227.

Aubert, M.-F. (2008b). Introduction. En M.-F. Aubert et al., eds., pp. 15-20.

Aubert, M.-F. (2008c). Cercueils et étiquettes de momies. En M.-F. Aubert et al., eds., pp. 73-88.

Aubert, M.-F. y Cortopassi, R. (Eds.). (1998). Portraits de l’Egypte Romaine. Editions de la Réunion des Musées Nationaux.

Aubert, M.-F., Cortopassi, R., Nachtergael, G., Asensi Amorós,V., Détienne, P., Pagés-Camagna, S. y Solenn Le Hô, A. (Eds.). (2008). Portraits funéraires de l'Égypte romaine. Cartonnages, linceuls et bois (Tome II). Musée du Louvre.

Ausführl. = Ausführliches Verzeichnis de ägyptischen Altertümer und Gipsabgüsse. (1899) (2ª ed.). W. Spemann.

Baines. J. y Malek, J. (1992). Egipto. Dioses, templos y faraones (Vols. 1-2). Folio [Príncipe en inglés, Atlas of Ancient Egypt. Oxford: Phaidon, 1980].

Barr, J., Berge, C. M. ten, Daal, Jan M. van y Oppen de Ruiter, B.F. van (2019). The Girl with the Golden Wreath: Four Perspectives on a Mummy Portrait. Arts, 8(3), pp. 1-30.

Bartman, E. (2001). Hair and the Artifice of Roman Female Adornment. AJA, 105(1), pp. 1-25.

Beck, H. (1993). D. Mumienporträts und Mumienmasken. En E. Bayer-Niemeyer, B. Schlick-Nolte y H. Beck (Eds.), Ägyptische Bildwerke III, Skulptur, Malerei, Papyri und Särge, Wissenschaftliche Kataloge des Liebieghaus - Museum Alter Plastik Frankfurt am Main (pp. 403-413). Verlag Gutenberg,

Beck, M.L. (2017). The Mummy Portrait of Sarapon from Fayum. Proceedings of the National Conference On Undergraduate Research (NCUR), pp. 1.115-1.121.

Becker, H. (2022). Pigment nomenclature in the ancient Near East, Greece, and Rome. Archaeological and Anthropological Sciences, 14(20). e/e.

Bell, H.I. (1965). Egipto desde Alejandro Magno hasta la época bizantina. Garriga [Príncipe en inglés, Egypt from Alexander the Great to the Arab Conquest. Oxford: Clarendon Press, 1948].

Bellori, G. P. (1663). Vita di Pietro della Valle. En P. Della Valle, s.p.

Bellori, G. P. (1843). Vita di Pietro della Valle. En P. Della Valle, pp. XIII-XXXI.

Belting, H. (2009). Imagen y culto. Una historia de la imagen anterior a la edad del arte. Akal [Príncipe en alemán, Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes von dem Zeitalter der Kunst. Munich: C.H. Beck, 1990].

Beltrán Fortes, J. (2009). Brillo y color de joyas en la estatuaria hispanorromana a través de las inscripciones. En El color de los dioses: el colorido de la estatuaria antigua. Exposición en el Museo Arqueológico Regional de Alcalá de Henares, Madrid, 18 de diciembre de 2009 al 18 de abril de 2010, pp. 271-279.

Bender Jorgensen, L. (2011). Clavi and non-clavi: Definitions of various bands on Roman textiles. En C. Alfaro Giner, J.-P- Brun, Ph. Bogard y R.P. Benoit (Eds.), Textiles y tintes en la ciudad antigua (pp. 75-81). Universidad de Valencia.

Bergé = Pierre Bergé & Associés. (2011). 147e/e.

Berger, E. (1904). Die Maltechnik des Altertums. Múnich: Georg D.W. Callwey.

Berger, J.-É. (1999). Los retratos de El Fayum. En K. Parlasca et al., eds., pp. 21-60.

Bernand, É. (1975-1981). Recueil des inscriptions grecques du Fayoum (Vols. 1-3). IFAO.

BEUS = Bureau of Education of the United States. (1875). Circular of Information of the Bureau of Education for the Year 1874. Goverment Printing Office.

Bianchi, R.S. (1995). The Mummy as Medium. Archaeology, 48(6), pp. 60-64 y 66.

Bianchi, R.S. (2016). A Faiyum Portrait. Fondation Gandur Pour L'Art. Rapport Annuel 2016, pp. 19-20.

Bianchini Veronese, F. (1747). La Istoria Universale. Antonio de Rossi [Príncipe en 1697].

Bienert, M. y Buchkolz, E.L. (2014). ’... so frei von aller lokalen Begrenzung’. Reklamegeschäft und Sammellust: Der Verleger Rudolf Mosse. Jahrbuch Preußischer Kulturbesitz, 50, pp. 152-173.

Bierbrier, M.L. (1997). Fayum Cemeteries and their Portraits. En M.L. Bierbrier, ed., pp. 16-18.

Bierbrier, M.L. (Ed.). (1997). Portraits and Masks. Burial Customs in Roman Egypt. The British Museum Press.

Biro, Y. (2015). African arts between curios, antiquities, and avantgarde at the Maison Brummer, Paris (1908-1914). Journal of Art Historiography, 12, pp. 1–15.

Blackman, A.M. (1914). The Rock Tombs of Meir (vol. I). EEF.

Bleiberg, E. (18 de junio de 2008). Who Was Demetrios and How Old Was He When He Died?. BKM Tech. blog.

Bleiberg, E. (17 de julio de 2009). Male and Female Mummies: Bad Grammar, Bad X-rays, Bad Judgment. BKM Tech. blog.

Bloom, J. (2011). This Weekend in Met History: July 2. The Mete/e.

BMA-EE = Brooklyn Museum of Art. (1987). Collector's Eye: The Ernest Erickson Collections at The Brooklyn Museume/e.

BM-B = British Museum. (s.f.). John Brent. Recuperado el 2 de abril de 2024 de e/e.

BM-Ch = British Museum. (s.f.). Rev Greville John Chester. Recuperado el 2 de abril de 2024 de e/e.

BM-F = British Museum. (s.f.). Robert Forrer. Recuperado el 2 de abril de 2024 de e/e.

BM-R&F = British Museum. (s.f.). Rollin&Feuardent. Recuperado el 2 de abril de 2024 de e/e.

BM-S = British Museum. (s.f.). Henry Salt. Recuperado el 2 de abril de 2024 de e/e.

BOmp = Bologna Mummy Project. (2024). La mummia con il sudario dipintoe/e.

Bonacasa, N. y Di Vita, A. (Ed.). (1984). Alessandria e il mondo ellenistico-romano. Studi in onore di Achille Adriani (Vol. 2). L’Erma di Bretschneider.

Bonomi, J. (1869). Catalogue of the Collection of Egyptian Antiquities Belonging to the Late Robert Hay, Esq., of Linplum. Thomson & Pinder.

Borg, B.E. (1996). Mumienporträts: Chronologie und Kultureller Kontext. von Zabern.

Borg, B.E. (1997a). 221 Mumienporträt Taf. 68. En S. Schmidt (Ed.), Katalog der ptolemäischen und kaiserzeitlichen Objekte aus Ägypten im Akademischen Kunstmuseum Bonn (pp. 138-140, lám. 68). Biering & Brinkmann.

Borg, B.E. (1998). «Der zierlichste Anblick der Welt ...». Agyptische Porträtmumien. Philipp von Zabern.

Bothmer, B.V. (1960). Egyptian Sculpture of the Late Period, 700 B.C. to A.D. 100. The Brooklyn Museum.

Bothmer, B.V. (1974). The Numbering Systems of the Cairo Museum. Bibliothéque d'Étude, 64(3), pp. 111-122.

Bravo Castañeda, G. (2002). Historia del mundo antiguo. Una introducción crítica. Alianza.

Breasted, J.H. (1897). Professor Petrie’s ‘Egypt Research Account. The Biblical World, 9(2), pp. 138-142.

Bresciani, E. (1984). Giuseppe Acerbi e il ritratto di Dioskorous. En N. Bonacasa y A. Di Vita (Eds.), Alessandria e il mondo ellenistico-romano. Studi in onore di Achille Adriani (Vol. 2, pp. 203-208). L’Erma di Bretschneider.

Brøns, C. y Sargent, M.L. (2018), Pigments and Dyes: the use of colourants for the depiction of garment on Egyptian mummy portraits in the Ny Carlsberg Glyptotek. En M.S. Busana, M. Gleba, F. Meo y A.R. Tricomi (Eds.). Textiles and Dyes in the Mediterranean Economy and Society (pp. 481-490 y lám. XIII-XIV). Pórtico.

Brooklyn Museum. (2003). Guide to the Records of the Department of Egyptian, Classical, and Ancient Near Eastern Art 1890s–2002. Brooklyn Museum of Art.

Brown, H.G. (2011). A Study of Lead Ingots Cargoes from Ancient Mediterranean Shipwrecks [Tesis doctoral. Texas A&M University].

Brush, K. (2017). Medieval Art through the Camera Lens: The Photograohy of Arthur Kingsley Porter and Lucy Wallace Porter. Visual Resources, 33(3-4), pp. 1-43.

Bruwier, M.-C. (Coord.). (1997). Égyptiennes. Étoffes coptes du Nil. Musée Royal de Mariemont.

Buberl, P. (1922). Die griechisch-ägyptischen Mumienbildnisse der Sammlung Th. Graf . Krystallverlag.

Buccino, L. (2017). L'acconciatura a toupet di riccioli nei ritratti femminili scolpiti e dipinti: cronologia e valenze sociali. Bullettino della Commissione Archeologica Comunale di Roma, CXVIII, pp. 7-38.

Buikstra, J.E, y Ubelanker, D.H. (Eds.). (1994). Standards for data collection from human skeletal remains. Arkansas Archaeological Survey.

Calvo, A. (2003). Conservación y restauración. Materiales, técnicas y procedimientos. De la A a la Z. Serbal.

Calzada Echevarría, A. (2003). Diccionario clásico de arquitectura y bellas artes. Serbal.

Campbell, J.G. (1983). Three pieces of Ninth-Century Anglo-Saxon ornamental metalwork in the Royal Museum, Canterbury. Archaeologia Cantiana, 99, pp. 21-24.

Carreras, O. (2015). La mirada incandescente. Tendencias del mercado del arte, 84, pp. 40-42.

Cartwright, C. (1997). Egyptian Mummy Portraits: Examining the Woodworkers' Craft. En M.L. Bierbrier, ed., pp. 106-111.

Cartwright, C. (27 de octubre de 2020). Depicting the dead: ancient Egyptian mummy portraits. The British Museum Blog. blog.

Cassidy-Geiger, M. (2024). Tout Rome veüt vendre: The Collection of Cardinal Filippo Antonio Gualtieri in Rome and in Dresden. En V. Kobi, K. Smentek y Ch. Lee (Eds.), Networks and Practices of Connoiseurship in the Global Eighteenth Century (pp. 29-52). De Gruyter.

Castro, M. (2015). Rostros del pasado. En M. Álvarez Sosa, A. Chicuri Lastra y I. Morfini, La Colección Egipcia del Museo Nacional de Bellas Artes de La Habana (pp. 214-233). Ediciones Aegyptum.

Castro i Jiménez, N. (Coord.). (2003). La momia de oro. El retorno a la vida. Fundació Arqueològica Clos.

Catalogue 1873 = Catalogue of the Museum and Gallery of Art of the New-York Historic Society. (1873). Historic Society.

Catalogue 1889 = Catalogue of Theodor Graf's Gallery of Antique Portraits from the Hellenistic Times. (1889). Published by Their Possessor.

Champollion, J.-F. (1827). Notice Descriptive des Monumens Égyptiens du Musée Charles X. Imprimerie de Crapelet.

Christie's London. (1997). A Romano-Egyptian painted wooden 'Fayum portrait' of a young boye/e.

Christie's Londron. (2000). A Romano-Egyptian Encaustic Painted Wooden Fayum Portrait of a Womane/e.

Christie's New York. (2000a). A Painted Wood Fayum Portrait of a Mane/e.

Christie's New York. (2000b). A Painted Wood Fayum Portrait of a Youthe/e.

Christie's New York. (2006). A Painted Wood Mummy Portrait of a Womane/e.

Christie's New York. (2011). An Egyptian Painted Wood Mummy Portrait of a Womane/e.

Christie's New York. (2014). Results Antiquities June 2014e/e.

Christie's London. (2015). An Egyptian painted wood mummy portrait of a man Roman period, circa 2nd century A.De/e.

Christie's New York. (2016). Mummy portraits: A visual record of changing fashions in Roman Egypte/e.

Christie's New York. (2018). An Egyptian Painted Wood Mummy Portrait of a Womane/e.

Christie's New York. (2018a). An Egyptian Painted Wood Mummy Portrait of a Womane/e.

Christie's New York. (2020). The Collection of James and Marilynn Alsdorfe/e.

Christie's New York. (2020a). Ancient Art from the James and Marilynn Alsdorf Collectione/e.

Christie's New York. (2020b). An Egyptian painted linen mummy shroud with a portrait of a womane/e.

Christie's New York. (2020c). An Egyptian painted wood mummy portrait of a boye/e.

Christie's New York. (2022). An Egyptian Painted Linen Mummy Shroud with a Portrait of a Youthe/e.

Christie's New York. (2023). An Egyptian Painted Wood Mummy Portrait of a Womane/e.

Christie's New York. (2023a). An Egyptian Painted Wood Mummy Portrait of a Young Mane/e.

Christie's New York. (2023b). An Egyptian Painted Wood Mummy Portrait of a Womane/e.

Christie's London. (2024). An Egyptian painted wood mummy portrait of a man Roman period, Hadrianic, circa first half of the 2nd century A.De/e.

CILA IV = Pastor Muñoz, M. (2002). Corpus de Inscripciones Latinas de Andalucía, vol. IV. Granada. Junta de Andalucía.

Cioni, E. (2014). From John Hewett to John Stokes. How Robert and Lisa Sainsbury assembled their collection of Pre-Columbian art. University of East Anglia.

Cleland, L., Davies, G. y Llewellyn-Jones, L. (2007). Greek and Roman Dress. From A to Z. Routledge.

Coleman, R. (26 de septiembre de 2022). Face to face with ancient Egyptians. Realistic mummy portraits shed light on life, death in multicultural Roman era 2.000 years ago. The Harvard Gazettee/e.

Colinart, S. (2001). Technique picturale d'un portrait du Fayoum à l'encaustique. En A. Barbet (Dir.), La Peinture Funéraire Antique. IV siècle av. J.-C.-IV siècle ap. J.-C (pp. 253-255 y LII). Errance.

Conesa Navarro, P.D. (2020). Fulvia Plautilla: Análisis Histórico y Arqueológico de una Emperatriz de los Severos [Tesis doctoral. Universidad de Murcia].

Corcoran L.H. (1995). Portrait Mummies from Roman Egypt (I-IV Centuries A.D.) with a Catalog of Portraits Mummies in Egyptian Museum. The Oriental Institute of the University of Chicago.

Corcoran, L.H. y Svoboda, M. (2010). Herakleides. A Portrait Mummy from Roman Egypt. J Paul Getty Museum.

Corneli, C. (2010). Dalle imagines maiorum al ritratto nelle catacombe di Roma [Tesis doctoral. Università degli studi della Tuscia].

Cortopassi, R. (2008). Portraits peints sur bois. En M.-F. Aubert et al., eds., pp. 229-312.

Cros, H. y Henry, C. (1884). L'Encaustique Et Les Autres Procédés de Peinture Chez Les Anciens: Histoire Et Technique. Librairie de l'Art.

Cunningham, C.M. (2012). The Athenaeum: A Modern Model for Academic Library Design [Tesis doctoral. University of North Carolina at Chapel Hill].

Daal, J.M. van y Oppen de Ruiter, B.F. van. (2018). The Girl with the Golden Wreath. Ancient World Magazine, 24.

DAH-P = Dictionary of Art Historians. (s.f.). Porter, A. Kingsley. Recuperado el 4 de abril de 2024 de e/e.

Dal Fovo, A., Fedi, M., Federico, G., Liccioli, L., Barone, S. y Fontana, R. (2021). Multi-Analytical Characterization and Radiocarbon Dating of a Roman Egyptian Mummy Portrait. Molecules, 26(17), pp. 1-15.

Damon, P.E. et al. (1989). Radiocarbon Dating of the Shroud of Turin. Nature, 337, pp. 611-615.

DarSag = Daremberg, C. y Saglio, E. (1873-1919). Dictionnaire des Antiquités Grecques et Romaines (Vols. 1-10). Hachette.

Dasen, V. (2008). Le secret d'Omphale. RA, 46(2), pp. 265-281.

Davoli, P. (1997). El-Rubayyat e i 'ritratti del Fayum'. Aegyptus: 77(1-2), pp. 61-70.

Dawson, J., Rozeik, C., Wright, M.M. y Bruno, L. (2010). Decorated surfaces on Ancient Egyptian objects: technology, deterioration, and conservation; proceedings of a conference held in Cambridge, UK on 7-8 September 2007. Archetype.

De Miguel = De Miguel, R. (1897). Nuevo Diccionario Latino-Español Etimológico (11ª ed. corr. y aum.). Sáenz de Jubera [Príncipe en 1867].

De Pictura = Alberti, L.B. (2007). De la pintura y otros escritos sobre arte. Tecnos [Príncipe en latín, 1435].

Decamargo, L. (2012). Content and Character: Dikran Kelekian and Eastern Decorative Arts Objects in America. [Tesis doctoral, The Smithsonian Associates and the Corcoran School].

Del Hoyo, J. (1994). Joyas en la Andalucía Romana. Documentación epigráfica. Actas del II Congreso de Historia de Andalucía. Córdoba, 1991 (pp. 419-429). Junta de Andalucía.

Della Valle, P. (1650). Viaggi di Pietro Della Valle il Pellegrino (vol. 1). Vitale Mascardi.

Della Valle, P. (1663). Viaggi di Pietro Della Valle il Pellegrino (vol. 3). Biagio Deversin e Felice Cesaretti.

Della Valle, P. (1843). Viaggi di Pietro Della Valle il Pellegrino. G Gancia.

Delorme y Fraysse. (1996). Mercredi 5 juin 1996 à 14 h 15. Drouot Richelieu - Salle 9. Importante vente d'Archéologie Egyptienne. París.

Denis, P. (2019). A Romano-Egyptian Fayum mummy portrait come back to the ROM. ROM: Magazine of the Royal Ontario Museum, 51(3), pp. 8-9. e/e.

Derricks, C. (2009). Portrait de momie. En C. Derricks y L. Delvaux (Eds.). Antiquitès égyptiennes au Musée royal de Mariemont (pp. 373-375). Musée Royal de Mariemont.

Desroches Noblecourt, C. (2017). Cuando la naturaleza hablaba a los egipcios. Mitos y símbolos en tiempos de los faraones. Confluencias.

DGE = Rodríguez Adrados, F. y Rodríguez Somolinos, J. (Dirs.). (s.f.). Diccionario Griego-Español. Recuperado el 4 de abril de 2024 de e/e.

DLE = Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (23ª ed.). Espasa Libros.

DO-FF = Dumbarton Oaks. (s.f.). Feuardent Frères. Recuperado el 4 de abril de 2024 de e/e.

Dorman, P.F., Harper, P.O. y Pittman, H. (1987). The Metropolitan Museum of Art. Vol. 1, Egypt and the Ancient Near East. Metropolitan Musuem of Art.

Doxiadis, E.C. (2000). The Mysterious Fayum Portraits: Faces from Ancient Egypt. Thames and Hudson.

Dressman, F. (2020). Brown, Alice Nelson Pratt (1902 – 1984). Handbook of Texas. Online Digital Encyclopediae/e.

Drouot Paris. (2009). Portrait du fayoume/e.

Drouot Paris. (2009a). Portrait du fayoume/e.

Drouot Paris. (2011). Portrait du fayoum.e/e.

Drouot Paris. (2011a). Portrait de femme du Fayoume/e.

Drouot Paris. (2013). Portrait du Fayoume/e.

Drouot Paris. (2013a). Portrait masculin de trois quarts droite/e.

Drouot Paris. (2013b). Portrair du Fayoume/e.

Drouot Paris. (2014). Portrait de patriciennee/e.

Droux, X. (2021). August 2021 Archaeology. A sublime encounter with Antiquity. Fondation Gandur Pour L'Art. e/e

Dumbarton Oaks. (1937). R.W. Bliss to Royall Tyler, December 3e/e.

Dunand, F. (1979). Religion populaire en Égypte romaine. Les terres cuites isiaques du Musée du Caire. Brill.

Dunham, D. (1958). The Egyptien Department and its excavations. Museum of Fine Arts.

EAA = Enciclopedia dell'Arte Antica, Classica e Orientale. (1958-1966) (Vols. 1-7). Istituto della Enciclopedia Italiana.

Eastaugh, N., Walsh, V., Champlin, T. y Siddall, R. (2013). Pigment Compendium. A Dictionary and Optical Microscopy of Historical Pigments. Routlegde. 

Ebers, G. (1888). Eine Gallerie antiker Portraits. Erster Bericht über eine jüngst entdeckte Denkmäler-Gruppe. Múnich: Cotta.

Ede, C. (2015) Catalogue 190. Londres. e/e.

Edgar, C.C. (1905). Catalogue Général des Antiquités Égyptiennes du Musée du Caire. Graeco-Egyptian Coffins, Masks and Portraits. Imprimerie de L'Institut Français d'Archéologie Orientale.

Edwards, A.A.B. (1892). Pharaohs, Fellahs and Explorers. Harper & Brothers.

EIO-Kevorkian = Racik, Y. (2020). Kevorkian, Hagop. Enciclopedia Iranica Online. e/e.

E-JGH = Ecured. (s.f.). Joaquín Gumá Herrera. Recuperado el 4 de abril de 2024 de e/e.

Elsanadidy, M. (2017). Documentation History in the Egyptian Museum Cairo and its impact on Collections Management. Paper at the 2017 CIDOC Conference.

Emmitt, J. y Furey, L. (2018). 'A matter of duty': the Egyptian collection at the Auckland War Memorial Museum. Records of the Auckland Museum, 53, pp. 1-15.

EM-OR = Egyptian Museum. (s.f.). Otto Rubensohn in Ägypten. Recuperado el 4 de abril de 2024 de e/e.

Erim, K.T. y Sevcenko, I. (1967). Two New Early Byzantine Statues from Aphrodisias. Dumbarton Oaks Papers, 21, pp. 285-286.

Erman, A. (1894). Tafel 13. Porträt von einer Mumie aus Hawara in den Königlichen Museen zu Berlin. Antike Denkmäler II, pp. 1-3.

Escalas i Llimona, F. (2003). Un estudio multidisciplinar de la 'Dama de Kemet'. La tecnología científica al servicio de la historia. En N. Castro i Jiménez, coord., pp. 69-86.

EUIEA = Espasa Calpe. (1908-1930). Enciclopedia Universal Ilustrada Europeo-Americana (Vols. 1-70).

Exp.Cat. 1941 = Cooney, J.D. (1941). Pagan and Christian Egypt. Egyptian Art from the First to the Tenth Century A.D. Exhibited at the Brooklyn Museum by the Department of Ancient Art. January 23-March 9. Brooklyn Institute of Arts and Sciences.

Fernández Marco, J.I. (1992). Diccionario de artes plásticas. Mensajero.

Finlay, K.A. (2004). The Force of Culture. Vincent Massey & Canadian Sovereignty. University of Toronto Press.

Fischer, T. (1935). Grosse Auktion in Zurich. Galería Fischer.

FJC = Fonds Jean Capart (e/e).

Fletcher, J. (2002). Ancient Egyptian Hair and Wigs. The Ostracon. The Journal of the Egyptian Study Society, 13(2), pp. 2-8.

Fletcher, J. (2016). The Egyptian Hair Pin: practical, sacred, fatal, Internet Archaeology, 42. e/e.

Forbes, E.W. (1935). Arthur Kingsley Porter (1883-1933). Proceedings of the American Academy of Arts and Science, 69(13), pp. 537-541.

Forbes, R.J. (1965). Studies in Ancient Technology (Vol. III). Brill.

Fouquet, D. (1887). Note sur des peintures récemment découvertes au Fayoum (ancien nome Arsinoite), en Égypte. Comptes rendus des séances de l'Académie des Inscriptions et Belles-Lettres, 31(2), pp. 229-230.

Freund, K. (1916). Catálogo ilustrado de una amplia colección de valiosos e interesantes bienes de arte y antigüedades pertenecientes a la conocida casa del anticuario Karl Freund. American Art Association.

Freund, K. (1925). Furniture & Objects d'art from the Apartment Hotel Netherland, New York. Publisers Printing Company.

Fugmann, E. y Schmuhl, Y. (2019). Das Mumienporträt eines Mädchens mi Bonner Akademischen Kunstmuseum. Kölner und Bonner Archaeologica (KuBA), 7, pp. 195-212.

Galitz, K.C. (2016). The Metropolitan Museum of Art: Masterpiece Paintings. Metropolitan Musuem of Art.

Gallazzi, C. (1990). Fouilles anciennes et nouvelles sur le site de Tebtynis. BIFAO, 89, pp. 179-191.

Gamarra Campuzano, A. y García Mulero, M.J. (2003). Restauración de la 'Dama de Kemet'. El retorno a la vida por la conservación del cuerpo. En N. Castro i Jiménez, coord., pp. 87-95.

Gander, M., Zesch, S., Panzer, S., Zink, A. y Rosendahl. W. (2020). Mumien einer Frau uns einer Mannes mit Mumienporträt uns Leichentuch. En Staatliche Kunstsammlungen Dresden y Stephan Koja (Eds.), Glanzstücke. Gemäldegalerie Alte Meister - Skulpturensammlung bis 1800 (pp. 97-99). Sandstein Verlag.

García Santos, A.Á. (2016). Diccionario del griego bíblico (2ª ed. rev. y amp.). Verbo Divino [Príncipe en 2011].

Gardiner, A.H. (1957). Egyptian Grammar: Being an Introduction to the Study of Hieroglyphs (3ª ed. rev. Príncipe en 1927). Griffith Institute.

Garzón Rodríguez, J. (2013). Museo Kom Aushim. Djeser, 6, pp. 66-69.

Gates, G., Wu, Y., Burns, J., Watlins, J. y Butt, D.P. (2021). Microstructural and chemical characterization of a purple pigment from a Faiyum mummy portrait. International Journal of Ceramic Engineering & Science, 3(1), pp. 4-17.

Gayet, A. (1889). Mémoires publiés par les membres de la Mission archéologique française au Caire. Tome Troisiéme, 3 Fascicule. Les monuments coptes. Ernest Leroux.

Gayet, A. (1908). Les portraits d’Antinoë. Gazette des Beaux Arts, 39, no. 608: 121-134.

Gehad, B., Corcoran, L.H., Ibrahim, M., Hammad, A., Samah, M., Abdo, A.A. y Fekry, O. (2022). Newly Discovered Mummy Portraits from the Necropolis of Ancient Philadelphia - Fayum. BIFAO, 122, pp. 245-264. e/e.

Gehad, B., Hammad, A., Ibrahim, M., Samah, M., Hussein, M., Badr El Din, D., Baetens, G., Mostafa, M. y Atef, M. (2023). Ancient Philadelphia Necropolis. Understanding Burial Customs in Fayum during the Ptolemaic and Roman Periods. Proceedings of the Twelfth International Congress of Egyptologists, 3rd - 8th November 2019, Cairo. e.e.

Geldhof, E. (2018). Painting Techniques of the Leiden Coffins. En L. Weis (Ed.), The Coffins of the Priests of Amun (pp. 49-67). Sidestone Press.

Glanville, S.R.K. (1931). Mummy Portraits. The British Museum Quarterly, 6(2), p. 32 y lám. XIV.

González Gil, E. y González Ortega, L.M. (2003). La 'Dama de Kemet'. Conservar el cuerpo para la eternidad. En N. Castro i Jiménez, coord., pp. 62-68.

Goodwin, G. (1886). Brent, John. En L. Stephen (Ed.), Dictionary of National Biography (Vol. VI, pp. 261-262). MacMilan.

Granzotto, C. y Arslanoglu, J. (2017). Revealing the binding medium of a Roman Egyptian painted mummy shroud. Journal of Cultural Heritage, 273, pp. 170-174.

Graves, R. (2001). Los mitos griegos (Vols.1-2). Alianza [Trad. Esther Gómez Parro. Príncipe en inglés, The Greek Myths (2 vols.). Londres: Penguin Books, 1995, 2ª ed. rev., 1960].

Grenfell, B.P. y Hunt, A.S. (1901). Graeco-Roman Branch. Excavations in the Fayum. En F.L. Griffith (Ed.). (1901). Archaeological Report 1900-1901. EEF, pp. 4-7.

Grenfell, B.P. y Hunt, A.S. (1902). Graeco-Roman Branch. Excavations in the Fayum and at El Hibeh. En F.L. Griffith (Ed.). (1902). Archaeological Report 1901-1902. EEF, pp. 4-7.

Grenfell, B.P. y Hunt, A.S. (1903). Graeco-Roman Branch. Excavations at Hibeh, Cynopolis and Oxyrhinchus. En F.L. Griffith (Ed.). (1903). Archaeological Report 1902-1903. EEF, pp. 2-5.

Grenfell, B.P. y Hunt, A.S. (1906) The Hibeh Papyri. Part I. EEF.

Griffin, K. (26 de julio de 2011). While Wendy's away. Egypt Centre Blog, Swansea. blog.

Griffin, K. (20 de agosto de 2014). The Eye of an Artist. Egypt Centre Blog, Swansea. blog.

Griffith, F.L. (1898). A Collection of Hieroglyphs. A Contribution to the History of Egyptian Writing. EEF.

Grimm-Stadelmann, I. (2016). Crossing Borders. Egyptian Mummy Portraits and Christian Icons. En V. Angenot y F. Tiradritti (Eds.), Artists and Painting in Ancient Egypt (pp. 3-20) [Preprint, paginación provisional].

Grossi, F. (2017). Coronae, stephanai e diademata. Manufatti per il capo e simboli del potere femminile (Da Livia a Elia Ariadne) [Tesis doctoral, Università Cattolica del Sacro Cuore].

Grutz, J.W. (marzo/abril de 2003). The Lost Portfolios of Robert Hay. Saudi Aramco World, pp. 2-11.

Gurney, J. (1994). Della Valle, Pietro. Enciclopaedia Iranica Onlinee/e.

Habachi, A. (1966). La gloire de Fayoum. Vie des arts, 43, pp. 38-47.

Hagen, F. y Ryholt, K. (2016). The Antiquities Trade in Egypt 1880-1930. The H.O. Lange Papers. The Royal Danish Academy of Sciences and Letters.

Handoussa, T. (1981). Le Collier Ousekh. SAK, 9, pp. 143-150.

Hansen, M.H. (1995). Kome. A Study in How the Greeks Designated and Classified Settlements which were not Poleis. En M.H. Hansen. y K. Raaflaub (Eds.), Studies in the Ancient Greek Polis (pp. 45-81). Steiner.

Hart, H.V. (1980). Chemical Analysis of the Fayum Portrait. North Carolina Museum of Art Bulletin, XIV(2-3), pp. 17-24.

Harvard Art Museums. (2022). Funerary Portraits from Roman Egypt: Facing Forwarde/e.

Hase, H. (1836). Verzeichniss der alten und neuen Bildwerke und übrigen Alterthümer in den Sälen der Kgl. Antikensammlung zu Dresden. Walther.

Hauser, W. (1932). The Christian Necropolis in Khargeh Oasis. The Metropolitan Museum of Art Bulletin, 27(3), pp. 38-50.

Hayes, W.C. (1950). Selective Catalogue of Egyptian Antiquities from the Collection of Sayed Pasha Khashaba. Assiut, Upper Egypt

Henniker, F. (1823). Notes During a Visit to Egypt, Nubia, The Oasis, Mount Sinai and Jerusalem. John Murray.

Heydemann, H. (1888). Ueber die gemalten Bildnisse aus dem Fajum in Besitz des Herrn Theodor Graf zu Wien. Berichte über die Verhandlungen der Königlich Sächsischen Geselschaft der Wissenschaften zu Leipzig. Philologisch-historische classe 40, pp. 295-325.

Hoffmann, H. (1970). Ten Centuries that shaped the West. Greek and Roman art in Texas collections. Institute for the Arts, Rice University.

Hollevoet-Force, C. (2018). Brummer Galleries. Paris and New York, 1909–1964. The Metropolitan Museum of Arte/e.

Hooper, S. (1997). The Robert and Lisa Sainsbury Collection: Three volumes. Yale University Press.

Hopkinson, C. (1937). Denman Waldo Ross (1853-1935). Proceedings of the American Academy of Arts and Sciences, 71(10), pp. 543-546.

Hornung, E. (1999). El Uno y los Múltiples. Concepciones egipcias de la divinidad. Trotta [Príncipe en alemán, Der Eine und die Vielen. Ägyptische Gottesvorstellungen. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1971].

Horsley, C.B. (2002). Antiquities Sotheby's June 13, 2002 Sale 7812. The City Reviewe/e.

HU SALVAT = Mediasat Group. (2004). Historia Universal (Vols. 1-24).

Hugot, C. (17 de febrero de 2012). Un 'Portrait du Fayoum' à Lille. Insula. Bibliothèque des Sciences de l'Antiquité. Université de Lille. blog.

IDAI = iDAI.objects arachne (e/e).

Ikram, S. (2003a). Death and Burial in Ancient Egypt. Pearson Education Limited.

Ikram, S. (2010a). A Pasha’s Pleasures: R.G. Gayet-Anderson and his Pharaonic Collection in Cairo. En S.H. D’Auria (Ed.), Offerings to the Discerning Eye. An Egyptological Medley in Honor of Jack A. Josephson (pp. 177-185). Brill.

Imkinsky. (2014). 0601 Mumienporträt einer jungen Dame. e/e.

Isidro Llorens, A. (2006). Las momias: tipología, historia y patología. Revista Española de Antropología Física, 26, pp. 37-62.

Isidro Llorens, A., Díez-Santacoloma, I., Bagot, J., Milla, L. y Gallart, A. (2016). Un sarcófago con sorpresa: estudio con tomografía computerizada de una momia egipcia de Baja Época. Radiología, 58(1), pp. 64-71.

Isidro Llorens, A., Malgosa, A., Esteban, J. y Fernández, P.L. (2006). Examen endoscópico de una momia egipcia. Valoración de resultados. Medicina Clínica, 127(16), pp. 622-625.

Jiménez, L. (2022). The Function of Funerary Shrouds. En Harvard Art Museums. e/e.

Jiménez Arias, D. (1650). Lexicon Ecclesiasticum Latino-Hispanicum. Melchor Sánchez.

JPGM-RER = J. Paul Getty Museum-Los Rostros del Egipto Romanoe/e.

Katalog Nr. 417 = Kunstabteilung Dorotheum Wien. (1932). Gemälde alter und neuer Meister. Versteigerung: 24., 25., 26. November 1932. Dorotheum.

Katalog Nr. 459 = Kunstabteilung Dorotheum Wien. (1940). 459. Kunstauktion. Versteigerung: 20, 21 und 22 Mai 1940. Dorotheum.

KC-MB = King's College London. (2007). The Mond Bequest at King's College London: A Celebratione/e.

Kemp, B.J. (1992). El antiguo Egipto. Anatomía de una civilización. Crítica [Príncipe en inglés, Ancient Egypt: Anatomy of a Civilization. Londres: Routledge, 1989].

King, K.L. (2022). The Multilingual Character of Roman Egypt. En Harvard Art Museums. e/e.

Kircher, A. (1652-1654). Oedipus Aegyptiaca (Vols. 1-3). Typographia Vitalis Mascardi.

Kiss, Z. (2011). Deux fragments de portraits funéraires romains de Deir el-Bahari. Classica Orientalia. Essays Presented to Wiktor Daszewski on his 75th Birthday, pp. 259-266.

Köpstein, S. (1996). Das Abklatscharchiv beim Wörterbuch der ägyptischen Sprache, Teil 2, Altägyptisches Wörterbuch.

Kostomitsopoulou Marketou, A. (2019). The Pigment Production Site of the Ancient Agora of Kos (Greece): Revisiting the material evidence, Thiasos, 8(1), pp. 61-80.

Kucharek, A. (2017). The Mysteries of Osiris. En F.D. Scalf (Ed.), Book of the Dead. Becoming God in Ancient Egypt (pp. 117-125, 194-195 y 338-340). The Oriental Institute of the University of Chicago.

Kunicki, C. (2013). Fayum mummy portrait of a young mane/e [Esta persona fue detenida por presunto tráfico de antigüedades y sus páginas eliminadas].

Kunicki, C. (2013a). The Lady in Blue. Egypt, 1st century A.D. e/e [Esta persona fue detenida por presunto tráfico de antigüedades y sus páginas eliminadas].

La imagen humana. Arte, identidades y simbolismo. (2021). Fundación La Caixa.

Lange, J. (1892). De Antike Portraetter fra Faijum. En Udvalgte Skrifter (pp. 377-384). Det Nordiske Forlag, 1901.

LD = Lewis, C.T. y Short, C. (1879). A Latin Dictionary. Clarendon Press.

Ledrain, E. (1877). Les momies gréco-égyptiennes ornées de portraits peints sur panneux. Gazette Archéologique, pp. 131-137. 

Lembke, K. (2014). City of the dead: the necropolis of Tuna el-Gebel during the Roman period. En E. R. O’Connell (Ed.), Egypt in the first millennium AD. Perspectives from new fieldwork (pp. 83-92). Peeters.

Leona, M. (2009). The Materiality of Art: Scientific Research in Art History and Art Conservation at the Metropolitan Museum. The Metropolitan Museum of Art Bulletin, 67(1), pp. 4-11

Lepke, R. (1934). Kunstsammlung Rudolf Mosse, Berlin (Ausstellung und Versteigerung in der Galerie Mosse; Versteigerung: Dientag, den 29. Mai, Mittwoch, den 30. Mai) (Katalog Nr. 2075). e/e.

Leplat, R. (1733). Recueil des marbres antiques qui se trouvent dans la Galerie du Roy de Pologne á Dresden. Stöffel.

LH = Libbey House Foundation (e/e).

Littré, P.-É. (1873-1878) Dictionnaire de la Lengue Française. Hachette. e/e.

Lloyd, A.B. (2016). El Período Ptolemaico (332-30 a.C.). En I. Shaw, ed., pp. 511-540.

LSJ = Liddell, H.G., Scott, R., Jones, H.S. y McKenzie, R. (1940). A Greek-English Lexicon (Ed. rev. y aum.). Clarendon Press.

Lurker, M. (2008). Diccionario de dioses y símbolos del Egipto antiguo. Vedrá [Príncipe en alemán, Lexikon der Götter und Symbole des alten Ägypten. Frankfurt: Scherz Verlag, 1987].

Mahler, E. (1913). Beöthy Zsolt Egyiptologiai Gyüjteménye. Beöthy Zsolt.

March, T. (7 de agosto de 2007). Meet our mummy, Demetrios. BKM Tech. blog.

March, T. (15 de agosto de 2007a). The Getty visits Demetrios. BKM Tech. blog.

March, T. (27 de agosto de 2007b). Demetrios goes for a ride. BKM Tech. blog.

March, T. (26 de octubre de 2007c). Demetrios gets CT scanned. BKM Tech. blog.

March, T. (10 de junio de 2008). Conservation Treatment of Demetrios Begins. BKM Tech. blog.

March, T. (30 de junio de 2008a). Conservation Treatment of Demetrios Continues. BKM Tech. blog.

Matheson, S. (2022). Individuality and Old Age in the Painted Funerary Portraits of Roman Egypt. En Harvard Art Museums. e/e.

Mathews, T.F. y Muller, N.E. (2016). The Dawn of Christian Art in Panel Paintings and icons. The J. Paul Getty Trust.

Mayer, R. (1991). The Artist's Handbook of Materials and Techniques (5ª ed.). Viking Penguin.

McCausland, E. (1938). Gallery Index. Parnassus, 10(7), pp. 37-48.

Menéndez Fernández, M., Jimeno Martínez, A. y Fernández Martínez, V.M. (2006). Diccionario de Prehistoria. Alianza.

Michaelis, L. (2013). Masques funéraires et portraits du Fayoum: quelques observations sur la mode féminine de la dynastie des Sévères. En C. Leblond, y F. Ferreira (Eds.), L’otium: loisirs et plaisirs dans le monde romain. De l’objet personnel à l’équipement public. UMR 8167, pp. 80-91.

MNC 1978 = Museo Nacional de Cuba. (1978). Museo Nacional de Cuba. Pinturas: retratos de Fayum, pintura europea, pintura cubana. Letras cubanas.

Mohammed, A.S. y Ibrahim, C.M. (2016). Woman Mummy Portrait from Linen in Egyptian Museum CG 33268. Look from the Past. Ministry of Antiquities.

Monreal y Tejada, L.y Haggar, R.G. (1999). Diccionario de términos de arte. Juventud.

Montserrat, D. (1991). Mallocouria and Therapeuteria: Rituals of Transition in a Mixed Sciety?.  BASP, 28(1-2), pp. 43-49.

Montserrat, D. (1994). The Dating of Fayum Mummy Portraits: A Papyrological Perspective. En A. Bülow-Jacobsen (Coord.). (1994), Proceedings of the 20th International Congress of Papyrologysts. Copenhagen, 23-29 August, 1992 (pp. 578-581). Museum Tusculanum Press.

Montserrat, D. (1997a). Heron 'Bearer of Philosophia' and Hermione 'Grammatike'. JEA, 83, pp. 223-226.

Morenz, S. (1957). Das Werden zu Osiris. Die Darstellungen auf einem Leinentuch der römischen Kaiserzeit (Berlin 11651) und verwandten Stücken. Forschungen und Berichte, 1, pp. 52-70.

Morgan, N. (1985). F. Cleveland Morgan and the Decorative Art Collection in the Montreal Museum of Fine Arts [Tesis doctoral. Concordia University].

Müller, H.W. y Thiem, E. (1999). The Royal Gold of Ancient Egypt. Team Media [Príncipe en alemán, Die Schätze der Pharaonen. Augsburgo: Weltbild Verlag, 1998].

Nachtergael, G. (2008). Inscriptions grecques et étiquettes bilingues. En M.-F. Aubert et al., eds., pp. 55-72.

NAMA-H = Nelson Atkins Museum of Art. (s.f.). History . Recuperado el 4 de abril de 2024 de e/e.

Needler, W. (1963). An Egyptian Funerary Bed of the Roman Period in the Royal Ontario Museum. Royal Ontario Museum.

Nelson, R.S. (2008). The Art Collection of Emily Crane Chadbourne and the Absence of Byzantine Art in Chicago. En C. Nielsen (Ed.), To Inspire and Instruct: A History of Medieval Art in Midwestern Museums (pp. 131-148). Cambridge Scholars Publishing.

Nenna, M.-D. (2012). Remarques sur le mobilier des tombes d'enfants dans l'Egypte gréco-romaine: mobilier associé et mobilier représenté. En A. Hermary y C. Dubois (Eds.), L'enfant et la mort dans l'Antiquité III: le matériel associé aux tombes d'enfants (pp. 273-292). Centre Camille Jullian.

Newman, N. y Harrison, L. (2009). Finding Solutions for Mounting Ancient Egyptian Funerary Portraits: A Project Update. News in Conservation, 15, pp. 4-5.

Newman, N., Harrison, L., Thomas, D., Dyer, J. y Taylor, J. (2013). The study and conservation of four ancient Egyptian funerary portraits: provenance, conservation history and structural treatment". BMTRB, 7, pp. 1-13.

Newsletter AKB = Bestandspflege - Erschliessung - Projekte. (2016). Förderverein Akademisches Kunstmuseum der Universität Bonn. Newsletter, 3, pp. 6-8.

NG 1920 = National Gallery. (1920). Catalogue of the Pictures at Trafalgar Square. Majesty’s Stationnery Office.

Nifosi, A. (2018). Becoming a Woman and Mother in Graeco-Roman Egypt. Routledge.

Norden, F.L. (1757). Travels in Egypt and Nubia. Lockyer Davis and Carles Reymers.

Norland, F., Ryholt, H. y Ryholy, K. (2017). The antiquities trade in Egypt during the time of Rudolf Mose. En J. Helmbold-Doyé y T.L. Gertzen (Eds.), Mosse im Museum. Die Stiftungstätigkeit des Berliner Verlegers Rudolf Mosse (1843−1920) für das Ägyptische Museum Berlin (pp. 59-74). Staatliche Museen zu Berlin.

Norlander, K. (2018). Anna Wilhelmina Hierta-Retzius. Svenskt kvinnobiografiskt lexikone/e.

Nosch, M.-L. (Ed.). (2012). Wearing the Cloak. Dressing the Soldier in Roman Times. Oxbow Books.

Nuzzolo, C.R. y Guidotti, I. (2014). Origins and legacy of Giuseppe Nizzoli, chancellor of the Austrian consulate in Egypt. Studi di Egittologia e di Papirologia, 11, pp. 149-163.

NYHS 2011 = New-York Historical Society. Museum & Library (19 de septiembre de 2011). Egypt on Broadway. From the Stacks. blog.

NYT 1984 = Mathis Komor Dies. Expert on Antiquities. (5 de julio de 1984). The New York Times, p. 8.

OAC-E(A) = Online Archive of California. (s.f.). Emerson (Alfred) Collection - Ancient Greco-Roman. Recuperado el 3 de abril de 2024 de e/e.

O'Connell, E.R. (2007). Recontextualizing Berkeley's Tebtunis Papyri. En J. Frosen, T. Purola y E. Salmenkivi (Eds.), Proceedings of the 24th International Congress of Papyrology, Helsinki 1–7 August 2004 (pp. 807-826). Societas Scientiarum Fennica.

Ogden, J.M. (1990). Gold Jewellery in Ptolemaic, Roman and Byzantine Egypt (Vols.1-2). Durham University.

Olih, I. (2018). Remarque and his art collection: ‘In order that each day may be filled to the brim with beauty’. e/e.

Olmos, R. y Huertas, C.E. (Dirs.). (2022). Arte por tierra. En Arte robado por los nazise/e.

Orfanou, A. (2015). The Upper Bourgeoisie Education of the Greek Diaspora in Egypt in the Late 19th Century Through Penelope Delta’s (1874-1941) Literature. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 4, pp. 13-26.

Ortiz García, J. (2015). Tejidos para la divina muerte. Los sudarios pintados con retratos y escenas religiosas del Egipto romano [Tesis doctoral, Universidad de Valencia].

Ortiz García, J. (2023). La cadena operativa de los talleres funerarios en el Egipto romano: preparando la decoración de los sudarios. Panta Rei, 17, pp. 183-202.

Othman, M., Kamal, E., Abdel-Rahman, M., Habib, W., Gehad, B., Zidan, E., Mertah, E., Tarek, A. y Shaeen, E. (2021). A Re-Exploration of Hawara mummy portraits of young woman (Demos) with her daughter. Analecta Papyrologica, XXXIII, pp. 261-287.

P1 = Parlasca, K. (1969). Repertorio d'Arte dell'Egitto Greco-Romano (Serie B, Vol. I). Banco di Sicilia, Fondazione Mormino.

P2 = Parlasca, K. (1977). Ritratti di Mummie. Repertorio d'Arte dell'Egitto Greco-Romano (Serie B, Vol. II). L'Erma di Bretschneider.

P3 = Parlasca, K. (1980). Ritratti di Mummie. Repertorio d'Arte dell'Egitto Greco-Romano (Serie B, Vol. III). L'Erma di Bretschneider.

P4 = Parlasca, K. y Frenz, H.G. (2003). Ritratti di Mummie. Repertorio d'Arte dell'Egitto Greco-Romano (Serie B, Vol. IV). L'Erma di Bretschneider.

P Mumien = Parlasca, K. (1966). Mumienporträts und Verwandte Denkmäler. Franz Steiner.

Page-Gasser, M. y Wiese, A.B. (1997). Égypte. Moments d'éternité. Art égyptien dans les collections privées, Suisse. Philipp von Zabern.

Pagenstecher, R. (Ed.). (1923). Expedition Ernst von Sieglin: Ausgrabungen in Alexandria (Band 2, 1A): Malerei und Plastik. Giesecke & Devrient.

PAHMA-PAH = Phoebe A. Hearst Museum of Anthropology. (s.f.). Our Founder: Phoebe Apperson Hearst. Recuperado el 2 de abril de 2024 de e/e.

Pardo Mata, P. (2004). Egipto. De la Prehistoria a los Faraones. Sílex.

Park H.-M., Sturm, A., Gates, G. y Anderson-Zhu, L. (2019). Findings from an Examination of Two Mummy Portraits. The Journal of the Walters Art Museum, 74, s.p.

Parlasca, K. (1963). A Painted Egyptian Mummy Shroud of the Roman Period. Archaeology, 16(4), pp. 264-268.

Parlasca, K. (1997). Mummy Portraits: Old and New Problems. En M.L. Bierbrier, ed., pp. 127-130.

Parlasca, K. (1999). Introducción y notas. En K. Parlasca et al., eds., pp. 15-20 y passim.

Parlasca, K. (2007). Die ägyptischen Mumienportraits. Eine Einführung. En R. Stamm (Ed.), Paula Modersohn-Becker und die ägyptischen Mumienportraits. Eine Hommage zum 100. Todestag der Künstlerin (pp. 36-63). Himer Verlag GmbH.

Parlasca, K., Berger, J.-É. y Pintaudi, R. (1999). El Fayum. Franco Maria Ricci [Príncipe en italiano, 1985].

Peacock, D. (2016). El Período Romano (30 a.C.-395 d.C)". En I. Shaw, ed., pp. 541-570.

Pearson, S. (2022). Falling Between the Cracks: UC Berkeley's Plaster Casts. En A. Alexandridis y L. Winkler-Horacek (Eds.), Destroy the Copy - Plaster Cast Collections in the 19th-20th Centuries (pp. 131-150). Walter de Gruyter.

Peck, W.H. (1967). Mummy Portraits from Roman Egypt. The Detroit Institute of Arts.

Pérez Largacha, A. (2003). Atlas histórico del Antiguo Egipto. Acento.

Petrie, W.M.F. (1888). Excavations in the Fayum. The Academy, 33-840, p. 402.

Petrie, W.M.F. (1889). Hawara, Biahmu, and Arsinoe. Field & Tuer.

Petrie, W.M.F. (1911). Roman Portraits and Menphis (IV). Bristish School of Archaeology in Egypt.

Petrie, W.M.F. (1913). The Hawara Portfolio: Paintings of the Roman Age. Bristish School of Archaeology in Egypt.

Petrie, W.M.F. (1927). Objects of Daily Use. Bristish School of Archaeology in Egypt.

Pflegerl, Ch. (2003). Eine spätantike Ärmelborte der Sammlung Tamerit (T 34) in der Papyrussammlung der Österreichischen Nationalbibliothek. Mitteilungen Zur Christlichen Archäologie, 9, pp. 48-56.

Phoenix Ancient Art. (2014). 4. Fayum mummy portrait. Crystal 5, pp. 15-16.

Piccirillo, A., Buscaglia, P., Caliri, C., Romano, F.P., Pavone, D.P., Ravan, E.L., Botticelli, M., Conti, C., Catrambone, M., Miliani, C., Degano, I., Andreotti, A., Nardella, F., Samadelli, M., Paladin, A., Genta, R., Cardinali, M., Pozzi, F. y Picchi, D. (2024). Unraveling the mummy’s shroud: A multi-analytical study of a rare painted textile from Roman Egypt. Journal of Cultural Heritage, 68, pp.107-121.

Picton, J. (2012-2013). The Petrie Museum of Egyptian Archaeology, UCL. Archaeology International, 16, pp. 31-37.

Picton, J., Quirke, S. y Roberts, P.C. (Eds.). (2007). Living Images. Egyptian Funerary Portraits in The Petrie Museum. University College London.

Pietsch, L. (1893). Heinrich Brugsch.Pascha. En H. Brugsch, Aus dem Morgenlande (pp. 5-12). Philipp Reclam.

Pijoán Soteras, J. (1965). El arte romano. Espasa-Calpe [Príncipe en 1934. Summa Artis, vol. V]. 

Pintaudi, R. (1999). Papiros del Egipto grecorromano.En K. Parlasca et al., eds., pp. 61-165.

Pitthard, V., Vak, B., Griesser, M., Stanek, S. y Laubenberger, M. (2007). Fayum Portraits from the Collection of Greek and Roman Antiquities, Kunsthistorisches Museum, Vienna Conservation Treatment and Research into their Composition. Technologische Studien, 4, pp. 10-29.

Pl. Lg. = Platón. (1999). Diálogos VIII. Leyes (Libros 1-6) (Trad. Francisco Lisi). Gredos.

Plaza Escudero, L. de la. (Coord.). (2012). Diccionario Visual de Términos Arquitectónicos (2ª ed. amp.). Cátedra.

Pollak, L. y Muñoz, A. (1912). Pièces de Choix de la Collection du Comte Grégoire Stroganoff à Rome (Vols. 1-2). Unione Editrice.

Potter, D.M. (s.f.). Ancient Egyptian Collections in Scottish Museum. National Museums Scotland.

Poynter, J.R. (1972). Felton, Alfred (1831-1904). Australian Dictionary of Biography (Vol. 4). e/e.

Price, F.G.H. (1897). A Catalogue of the Egyptian Antiquities in the possession of F.G. Hilton Price. Bernard Quaritch.

PRM-B = Pitt-Rivers Museum. (s.f.). Contributors to the founding collection of the Pitt-Rivers Museum and Pitt-Rivers' second collection (Brent, Cecil). Recuperado el 2 de abril de 2024 de e/e.

Proefke, M. y Rinehart, K. (1992). Analysis of an Egyptian Mummy Resin by Mass Spectrometry. American Society for Mass Spectrometry, 3, pp. 582-589.

PyS 1999 = Parlasca, K. y Seemann, H. (Eds.). (1999). Augenblicke. Mumienporträts und ägyptische Grabkunst aus römischer Zeit. Klinkhardt & Biermann.

RAC-A = Rockefeller Archive Center. (s.f.). Abby Aldrich Rockefeller, 1874-1948. Recuperado el 2 de abril de 2024 de e/e.

Recke, M. (2004). Vom Nil an die Lahn - die Ägyptiaca der Ludoviciana. Gessener Universitätsblätter, 37, pp. 31-39.

Reeves, N. (1997). Howard Carter Collection of Egyptian and Classical Antiquities. En E. Goring, N. Reeves y J. Ruffle (Eds.), Chief of Seers. Egyptian Studies in Memory of Cyril Aldred (pp. 242-250). Kegan Paul International.

Ricci, S. de. (1908). Communication. Lettres de M. Seymour de Ricci. Comptes rendus des séances de l'Académie des Inscriptions et Belles-Lettres (CRAI), 10, pp. 791-804.

Riding, A. (26 de abril de 1997). Under the Probing Gaze of the Egyptian Dead. The New York Timese/e.

Riggs, C. (2005). The Beautiful Burial in Roman Egypt. Art, Identity, and Funerary Religion. OUP.

Riggs, C. (2013). Greco-Roman Egypt. En D. Hicks y A. Stevenson (Eds.), World Archaeology at the Pitt Rivers Museum: A Characterization (pp. 115-121). Archeopress.

Riggs, C. y Stadler, M.A. (2003). A Roman Shroud and its Demotic Inscriptions in the Museum of Fine Arts, Boston. Journal of the American Research Center in Egypt, XL: 69-87.

RL-LV = Regione Lombardia. (s.f.).Vassalli Luigi. Recuperado el 2 de abril de 2024 de e/e.

Roberts, D. (1901-1910). Massey, Walter Edward Hart. Dictionary of Canadian Biographye/e.

Roberts, P.C. (1999). Suche im Sand. Der archäologische Kontext der englischen Entdeckung von Mumienporträts im Fayum am Ende des neunzehnten und Beginn des zwanzigsten Jahrhunderts. En K. Parlasca y H. Seemann eds., pp. 49-70.

Roberts, P.C. (2007). An Archaeological Context for British Discoveries of Mummy Portraits in the Fayum. En J. Picton et al., eds., pp. 13-72.

Roberts, P.C. (2008). Mummy Portraits from Roman Egypt. The Trustees of The British Museum.

Rohani, N., Salvant, J., Bahaadini, S., Cossairt, O., Walton, M. y Katsaggelos, A. (2016). Automatic pigment identification on roman Egyptian paintings by using sparse modeling of hyperspectral images. 24th European Signal Processing Conference (pp. 2.111-2.115). Budapest.

ROM-48 = Royal Ontario Museum. (1998). 48th Annual Reporte/e.

ROM-S = Royal Ontario Museum. (s.f.). Louise Hawley Stone. Recuperado el 2 de abril de 2024 de e/e.

Ropero Berzosa, A. (Ed.). (2015). Gran Diccionario Enciclopédico de la Biblia. Clie.

Rossellini, I. (1834). I Monumenti dell'Egitto e della Nubia. Parte Seconda (Tomo II). Nicolò Capurro.

Rothe, A. (1982). Conservation Report on the Mummy Portrait of Isidora. The J. Paul Getty Museum Journal, 10, pp. 195-196.

Rothe, U. (2012). Clotihing in the Middle Danube provinces. The garments, their origins and their distribution. Jahreshefte Des Österreichischen Archäologischen Institutes in Wien, 81, pp. 137-231.

Rowlandson, J. (2004). Gender and cultural identity in Roman Egypt. En F. McHardy y E. Marshall (Eds.), Women's Influence on Classical Civilization (pp. 151-166). Routledge.

Ruiz de Elvira, A. (1998). Ónfala. Cuadernos de Filología Clásica. Estudios latinos, 14, pp. 27-55.

SAoAA = Smithsonian Archives of American Art. (s.f.). American Art Association Records, circa 1853-1929, bulk 1885-1922. Historical Notee/e.

Sabino, R.C. (2016). Cat. 155 Mummy Portrait of a Man Wearing an Ivy Wreath: Technical Reporte/e.

Sabino, R.C. (2016a). Cat. 156 Mummy Portrait of a Man Wearing an Laurel Wreath: Technical Report. e/e.

SA-Gayer = Suffolk Artists. (s.f.). Gayer-Anderson, Thomas Gayer 1881 – 1960. Recuperado el 2 de abril de 2024 de e/e.

Salvant, J., William, J., Ganio, M., Casado, F., Daher, C., Sutherland, K., Monico, L., Vanmeert, F., De Meyer, S., Janssens, K., Cartwright, C. y Walton, M. (2017). A Roman Egyptian Painting Workshop: Technical Investigation of the Portraits from Tebtunis, Egypt. Archaeometry, pp. 1-19.

Sánchez Fernández, C. (1994). El hilo de Ariadna. El método de atribución a pintores en la cerámica ática. Archivo Español de Arqueología, 37, pp. 31-40.

Schieck, A.P. gen. (2010). Mumienporträts und ihre kulturellen Bezugssysteme – Formen der Selbstdarstellung und des Totengedenkens im römischen Ägypten. Mannheimer Geschichtsblätter, 19, pp. 81-98.

Schieck, A.P. gen. (2011). Female representation in Roman Egyptian funerary contexts: Mummy portraits, Painted shrouds and Masks. En C. Alfaro Giner, M.J. Martínez García y J. Ortiz García (Eds.), Mujer y vestimenta. Aspectos de la identidad femenina en la Antigüedad (pp. 155-184). Universidad de Valencia

Schneider, T.F. (2016). Networking the Arts: Erich Maria Remarque and Art. En H. schreckenberger (Ed.), Network refugees from Nazi Germany: continuities, reorientations, and collaborations in exile (pp. 231-244). Brill.

Schniewind, A.P. (1998). Consolidation of Wooden Panels. En K. Dardes y A. Rothe (Eds.), The Structural Conservation of Panel Painting. Proceedings of a symposium at the J. Paul Getty Museum, 24-28 April 1995 (pp. 87-107). The J. Paul Getty Trust.

Schweitzer, A. (1998). L’évolution stylistique et iconographique des parures de cartonnage d’Akhmîm du début de l’époque ptolémaïque à l’époque romaine. BIFAO, 98, pp. 325-352.

SCL-WH = Smith College Libraries. (s.f.). Winthrop Hillyer. Recuperado el 2 de abril de 2024 de e/e.

Scott, D.A., Dennis, M., Khandekar, N., Keeney, J., Carson, D. y Dodd, L.S. (2003). An Egyptian Cartonnage of the Graeco-Roman Period. Studies in Conservation, 48(1), pp. 41-56. e/e.

Scott, K. (1969). Conservation of a Third Century Fayum Portrait on Linen. Papers Given at 10th Annual Meeting of IIC-American Group, Los Angeles, pp. 58-62.

Scott, P. (1997). A Portrait Mummy in Blackburn. En M.L. Bierbrier, ed., pp. 55-58 y lám. 6, núm. 1 y 2.

Seipel, W. (Ed.). (1998). Bilder aus dem Wüstensand: Mumienportraits aus dem Ägyptischen Museum Kairo. Skira.

Seipel, W. (2014). Mumienporträts. Bilder aus dem Wüstensand. Journal im Kinsky, 1, pp. 7-9.

SGI = The Packard Humanities Institute. (2017). Searchable Greek Inscriptionse/e.

Shaw, I. (Ed.). (2016). Historia del Antiguo Egipto. La Esfera de los Libros.

Shaw, I. y Nicholson, P. (2002). The British Museum Dictionary of Ancient Egypt. The American University in Cairo Press [Príncipe en 1995].

Shore, A.F. (1972). Portrait Painting from Roman Egypt. The Trustees of The British Museum [Príncipe en 1962].

Silber Art Gallery. (2021). Rediscovering Goucher’s Lost Museum. Goucher College.

Smith, C. (1889). The pictures. En W.M.F. Petrie, pp. 37-46.

Smith, C.F. (1897). Sams, Joseph. Dictionary of National Biography, 50, pp. 236-237. e/e.

Sorensen, L. (Ed.). (s.f.). Sachs, Paul J.. Dictionary of Art Historians. Recuperado el 2 de abril de 2024 de e/e.

Sotheby's New York. (2004). An Egyptian painted wood mummy portrait, fayuum, circa 2nd century A.D. and latere/e.

Sotheby's New York. (2007). An encaustic mummy portrait of a man, Antonine, circa A.D. 138-192e/e.

Sotheby's New York. (2007a). An Encaustic Mummy Portrait of a Girl, circa A.D. 130-150e/e.

Sotheby's New York. (2009). A Mummy Portrait of a Young Mane/e.

Sotheby's. (2018). An Egyptian Encaustic on Wood Mummy Portrait of a Girl, Roman Period, Trajanic, circa late 1st/early 2nd Century A.D. Londrese/e.

Sotheby, Wilkinson & Hodge. (1922). Catalogue of the MacGregor Collection of Egyptian Antiquities. J. Davy & Sons.

South, K.H. (2012). Roman and early Byzantine Burials Fag el-Gamus, Egypt. A Reassessment of the Case for Religious Affiliation [Tesis doctoral. Brigham Young University].

Speake, G. (Ed.). (1999). Diccionario Akal de Historia del Mundo Antiguo. Akal.

Stanford-B = Stanford University Archaeology Collections. (2019). Émile Charles Adalbert Brugsch. Recuperado el 1 de julio de 2024 de e/e.

Stanford-K = Stanford University Archaeology Collections. (2019). N.D. Kyticas. Recuperado el 1 de julio de 2024 de e/e.

Stanford-S = Stanford University Archaeology Collections. (2019). Jane Lathrop Stanford. Recuperado el 1 de julio de 2024 de e/e.

Starck, S. (1974). The Victoria Museum: An Introduction. Uppsala Studies in Ancient Mediterranean and Near Eastern Civilizations, 6, pp. 11-14.

Stevenson, A. y Challis, D. (2015). Introduction: a modest little museum. En A. Stevenson (Ed.), Petrie Museum of Egyptian Archaeology: Characters and Collections (pp. 11-25). UCL Press.

Stout, G.L. (1932). The restoration of a Fayum Portrait. Technical Studies in the Field of the Fine Arts, 1(2), pp. 82-93.

Sumner, G. (2012). Painting a Reconstruction of the Deir el-Medineh Portrait on a Painted Shroud and Other Soldiers from Roman Egypt. En M.-L. Nosch (Ed.). (2012), Wearing the Cloak. Dressing the Soldier in Roman Times (pp. 117-127). Oxbow Books.

Szafrański, Z.E. (2001). Deir el-Bahari. The Temple of Hatshepsut. Season 1999. PAM, 12, pp. 185–205.

Talalay, L.E. y Root. M.C. (2015). Passionate Curiosities. Tales of Collectors & Collections from the Kelsey Museum. Kelsey Museum Publication.

Tallet, G. (2018). Mourir en isiaque? Réflexions sur les portraits de momie de l'Égypte romaine. En V. Gasparini y R. Veymiers (Eds.), Individuals and Materials in the Graeco-Roman Cults of Isis. Agents, Images, and Practices. Proceedings of the Vith Int. Conf. Of Isis Studies (Erfurt, May 6-8, 2013 - Liège, September 23-24, 2013) (pp. 413-447). Brill.

TAN20220630 = Antiquities trafficking case escalates as Louvre Abu Dhabi joins civil action and Swiss collector files criminal complaint. (30 de junio de 2022). The Art Newspaper.

Tanner, D.B. (1932). Four Fayum Portraits in the Fogg Art Museum. Bulletin of the Fogg Art Museum, 2(1), pp. 4-9.

Tassie, G.J. (2009). Hairstyles Represented on the Salakhana Stelae. En T. Duquesne (Ed.), The Salakhana trove: Votive Stelae and Others Objects from Asyut (pp. 459-536).  Darengo.

Taylor, J.H. y Antoine, D. (2014). Ancient lives, new discoveries. Minerva, 25(4), pp. 22-26.

TBGR = The Brummer Gallery Records (e/e, se cita por número de catálogo).

TD19390614 = 2000 years old. (14 de junio de 1939). The Dominion, p.8.

TD19390616 = Believed to be two thousand years old. (16 de junio de 1939). The Dominion, p.7.

TFC-H = The Frick Collection. (s.f.). Haass, Julius Heinrich, 1869-1931. Recuperado el 3 de abril de 2024 de e/e

TFC-S = The Frick Collection. (s.f.). E. and A. Silbermann Galleries (New York, N.Y.). Recuperado el 3 de abril de 2024 de e/e

The Late Dr. Ludwig Mond. (1910). Metallurgical and Chemical Engineering, 8, pp. 87-88.

Thieme, C., Rmmel-Mayet, A. y Sand, L. (2017). Bilder von Göttern und Menschen der römischen Kaiserzeit ─ eine kunsttechnische Betrachtung. En Y. Schmuhl, y E.P. Wipfler (Eds.), Inkarnat und Signifikanz. Des menschliche Abbild in der Tafelmalerei von 200 bis 1250 mi Mittelmeerraum (pp. 121-151). Technische Universität München.

Thompson, D.L. (1975). Four 'Fayum Portraits' in the Getty Museum. The J. Paul Getty Museum Journal, 2, pp. 85-92.

Thompson, D.L. (1980). A Painted Shroud Portrait from Roman Egypt. North Carolina Museum of Art Bulletin, XIV(2-3), pp. 5-15.

Thompson, D.L. (1982). Mummy Portraits in The J. Paul Getty Museum. J. Paul Getty Museum.

Thorpe, J.F. (1939). Sir Robert Mond, 1867-1938. Biographical Memoirs of Fellows of the Royal Society, 2(7).

Tiradritti, F. (1994). L'egittologo Luigi Vassalli-bei 1812-1887. Museo Egizio [Guía de la Exposición, 9 de mayo-9 de julio de 1994].

TLFi = Dendien, J. (Ed,). (2002). Trésor de la Langue Française Informatisé. ATILF, CNRS. e/e.

TMC-J&D = The Menil Collection. (s.f.). John and Dominique de Menil. Recuperado el 3 de abril de 2024 de e/e.

TNGA = The National Gallery Archive (e/e, se cita por número de catálogo).

Török, L. (2011). Magyar egyiptológia Mahler Ede kinevezésétől napjainkig. En T. Bács, T. Dezso y Z. Niederreiter (Eds.), 100 Év Után Emlékkonferencia a Keleti Népek Ókori Története Tanszék alapításának 100. évfordulóján (pp. 11-23). Budapest.

Turner, E.H. (Ed.). (1960). Painting, Sculpture, Decorative Arts. The Montreal Museum of Fine Arts.

Twain, M. (2014). Biographical Directory. En B. Griffin (Ed.), A Family Sketch and Other Private Writings (pp. 175-186). University of California Press.

UZN = University of Zurich. (2016). The Institute of Archaeology of the University of Zurich restitutes two Egyptian mummy portraits. University of Zurich Newse/e.

Van Minnen, P. (2002). Ai Apo Gymnasioy: 'Greek' women and the greek 'elite' in the metropoleis of Roman Egypt. En H. Melaerts y L. Mooren (Eds.), Le rôle et le statut de la femme en Égypte hellénistique, romaine et Byzantine (pp. 337-353). Peeters.

Vaughan, S., Sauer, J., Troll, Virchow, R., Orsi, P., Gross, V., Becker, Tischler, O., Schumann, Götze, A., Treichel, A., Bartels, Glogner, Boas, F., Feyerabend, Ohnefalsch-Richter, Brugsch, H., Kaufmann, V. y Lehmann, C.F. (1892). Ausserordentliche Sitzung vom 9. Juli 1892 im Hörsaale des Kunstgewerbe-Museums. Zeitschrift Für Ethnologie, 24, pp. 345-424.

Velasco Pírez, A. (2013). La trenza perdida de Hathor. Antesteria, 2, pp. 22-38.

Vermeule, C.C. (1964). Greek and Roman Portraits in North American Collections Open to the Public. Proceedings of the American Philosophical Society, 108(2), pp. 99-134.

Vogel, C. (6 de agosto de 2007). Mummy's Log: Visited Scan God in Land of the Dead. The New York Timese/e.

Vogel, J.C. y Marais, M. (1971). Pretoria Radiocarbon Dates I. Radiocarbon, 13(2), pp. 378-394.

Walker, S.E.C. (Ed.). (2000). Ancient Faces: Mummy Portraits from Roman Egypt. The Metropolitan Museum of Art.

Walther, J. (1925). A Graeco-Roman Painting from Fayum. Bulletin of the Detroit Institute of Arts of the City of Detroit, 6(6), pp. 64-65.

WAM-F = The Walters Art Museum. (2022). About the Walters Art Museum: Past, Present, and Futuree/e.

Watts, J.I. (1918). Ludwig Mond. Journal of the Chemical Society, Transactions, 113, pp. 318-334.

Weber, G. (2022). Giving the Dead Their Due: An Exhibition Re-Examines Funerary Portraits from Roman Egypt. Harvard Art Museumse/e.

Wegner, J.H. (2014). The Goddess Taweret: Protector of Mothers and Children. Glencairn Museum News, 9. e/e.

Weinberg, S.S. (1962). Art Museum. 1961. Missouri Alumnus, 50(5), pp. 1-7.

Westcott, T.C, (2021). William Rockhill Nelson (1841–1915). Missouri Encyclopediae-e.

Wiese, A. (2001). Antikenmuseum Basel und Sammlung Ludwig. Die Ägyptische Abteilung. Philipp von Zabern.

Wijngaarden, W.D.van (1938). Meesterwerken der egyptische Kunst te Leiden. Sijthoff.

Wilkinson, R.H. (2000). Cómo leer el arte egipcio. Crítica [Príncipe en inglés, Reading Egyptian Art. A Hieroglyphic Guide to Ancient Egyptian Painting and Sculpture. Londres: Thames and Hudson, 1992].

Wilkinson, R.H. (2003). The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt. Thames and Hudson.

Winckelmann, J.J. (1756). Gedanken über die Nachahmung der grieschischen Werke in der Malerei und Bildhauerkunst. Maltherischen Handlung [edición ampliada, príncipe en 1755].

Winckelmann, J.J. (1987). Reflexiones sobre la imitación del arte griego en la pintura y la escultura. Península.

Wisseman, S.U. (2003). The Virtual Mummy. University of Illinois.

Wisseman, S., Dengate, J. y Bohen, B. (s.f.). The University of Illinois Mummy Project. ATAM.

Wisseman, S. y Hunt, D.R. (2014). Rescaned: New Results from a Child Mummy at the University of Illinois. Yearbook of Mummy Studies, 2, pp. 87-94.

Wisseman, S. y Proefke, M. (1992). Embalming Techniques in Roman Egypt: Resin analysis and Three-Dimensional Computer Imaging of a Mummified Child. AJA, 96(2), p. 335 [resúmenes de ponencias].

Worcester Art Museum. (1937). The Dark Ages: Loan Exhibition of Pagan and Christian Art in the Latin West and Byzantine East.

Worp, K.A. (2017). Greek, Greek/Demotic and Demotic Mummy Labels, 2ª ed.. En S. Torallas Tovar, y K.A. Worp (Eds.), Death on the Nile Online Publicationse/e.

Wrapson, L. (2006). The technical study and conservation treatment of four 2nd century AD  Romano-Egyptian portraits at the Fitzwilliam Museum in Cambridge, United Kingdom. Preprints of Icon and Portrait International Conference, King Maryut, Alexandria, Egypt, 18-20 September, 2006, pp. 153-164.

Wrapson, L. (2007). A Red Shroud Mummy from El Hibeh, now at the Fitzwilliam Museum. Proceeding of a Conference held in Cambridge, UK on 7-8 September 2007 (Póster) [También publicado en Dawson, J., Rozeik, C., Wright, M.M. y Bruno, L. (2010). Decorated surfaces on Ancient Egyptian objects: technology, deterioration, and conservation; proceedings of a conference heid in Cambridge, UK on 7-8 September 2007. Archetype.

WyB 1997 = Walker, S.E.C. y Bierbrier, M.L. (1997). Ancient Faces: Mummy Portraits from Roman Egypt. The Trustees of the British Museum.

Zanker, P. (1992). Augusto y el poder de las imágenes. Alianza [Príncipe en alemán, Augustus und die Macht der Bilder. Munich: C.H. Beck, 1987].

Zesch, S., Gander, M., Loth, M., Panzer, S., Sutherland, M.L., Allam, A.H., Badr, I., Thomas, G., Wetzig, S., Zink, A. y Rosendahl, W. (2020). Decorated bodies for eternal life: A multidisciplinary stydy of late Roman Period stucco-shrouded portrait mummies from Saqqara (Egypt). PLoS ONE, 15(11), pp. 1-37.

Última actualización de los registros incluidos en Retratos de El Fayum 19/11/2024

Más visitados

  • Mostrar más
  • This website is protected by RSFirewall!, the firewall solution for Joomla!